Sandy Aulia saat jumpa pers di kantor Soraya Intercine Films, Jl. K.H. Wahid Hasyim, Jakarta Pusat, Senin (24/3) sore.

Kisah nyata angkernya “Mall Klender” di filmkan

Kisah nyata dari kebakaran dahsyat sebuah Mall di Kawasan Jakarta Timur yang seluruhnya hangus terbakar, menelan cukup banyak korban jiwa, para korban kebanyakan terbakar hidup-hidup memunculkan cerita-cerita seram tentang roh-roh yang diyakini bergentayangan, merekalah yang terjebak oleh kepungan api yang menyala secara seporadis terjadi begitu cepat di saat banyak penjarah menjarah barang yang di perdagangkan di mall tersebut, saat kebakaran berlangsung, ratusan orang terjebak di dalamnya dan akhirnya terpanggang hidup-hidup.

4. Mall Klender foto Yul Adriansyah copy

Sejak itu, masyarakat sekitar mengaku sering menemukan kejadian-kejadian aneh. Di antaranya suara teriakan orang di malam hari, seperti sedang kepanasan dan hendak meminta pertolongan. Para korban kebakaran di Mall tersebut konon hingga kini masih bergentayangan.

‘Mall Klender’ (saat itu masih bernama YOGYA) jadi satu dari sekian banyak gedung di Ibu Kota yang ludes dibakar massa di tengah huru-hara Reformasi 1998, menjadi inspirasi pembuatan film mengambil kisah sebuah pusat perbelanjaan di kawasan Klender Jakarta Timur yang terbakar akibat kerusuhan Mei 1998. Dalam kerusuhan yang mengakibatkan penjarahan disertai pembakaran, ternyata banyak korban jiwa yang tidak terselamatkan. “Film ini sebagai potret kejadian mengenaskan agar kita selalu waspada segala tindakan berbahaya. Semoga film ini dapat kita ambil hikmahnya,” ujar salah seorang aktris yang memerankan film tersebut, Shandy Aulia saat jumpa pers film tersebut di kantor Soraya Intercine Films, Jl. K.H. Wahid Hasyim, Jakarta Pusat, Senin (24/3) sore.

Mal Klender ini sendiri telah dikenal luas oleh masyarakat Jakarta sebagai salah satu tempat terangker di ibukota dan sudah tak terhitung berapa banyak cerita seram yang berhembus di masyarakat seputar tempat ini. “Ya, itu memang terjadi di Mall Klender,” ungkap Rocky Soraya Produser rumah produksi Hitmaker Studios yang ingin menuai kesuksesan lagi setelah berhasil menggiring lebih dari 400 ribu penonton menonton film horor “Rumah Kentang” pada 2012 silam, dan 300 ribu penonton film “Kamar 308” di tahun lalu.

3. Mall Klender foto Yul Adriansyah copy

Produser menjamin film terbarunya ini lebih menegangkan, karena “Kita syuting di lokasi yang sama, kami benar-benar melakukan pengosongan di sebuah mal”. Tak heran jika film ini menelan biaya yang cukup besar, “Proses syuting sebulan, ada di Mal Klender dan mal lain yang bisa untuk dikosongkan. Biayanya cukup besar lah ya, soalnya selama kami mengosongkan mal, kami harus membayar pemasukkan dari mal itu sehari-hari,” jelas Rocky.

Poster film “Mall Klender” unik, menampilkan 4 bintang utamanya yang sedang berdiri di depan sebuah mesin permainan pengambil boneka khas Mall, namun bukan boneka yang terambil… melainkan jelangkung, menggambarkan jika ingin berani uji nyali dengan menyaksikan film, saksikan “Mall Klender”.

Hitmaker Studio berkolaborasi bersama Soraya Intercine Films mempercayai sutradara David Poernomo (308, Kutukan Suster Ngesot, Pocong vs Kuntilanak). Bahwa film tersebut tentu berbeda dengan film horor buatanya sebelumnya. “Penampakan di film ‘Mall Klender’ adalah penampakan yang memang sudah berkembang dan sering dilihat oleh masyarakat setempat,” jelasnya. “Ini film Urband legend dan kisah nyata empat pemuda itu yang kita gabungkan dalam film ini. Ini kisah nyata,” tambahnya.

Empat sahabat yang ambisius, penasaran dengan mitos superanatural di mal tersebut yang hingga kini masih dipercaya oleh masyarakat sekitar Mall, dengan tekad bulat, akibatnya mereka harus menginap 24 jam di tempat yang konon kabarnya paling menakutkan, awal niatnya ingin membuktikan aktivitas para hantu-hantu yang sering mengganggu. Mereka adalah aktris Shandy Aulia , aktris Tasya Kamila, actor Denny Sumargo dan actor Igor ‘Saykoji’ terpilih membintangi film tersebut, memerankan ghosthunting alias para pemburu hantu, yang bergentayangan, mereka mencoba menyelidiki peristiwa mengerikan, kisah mistis, hantu peneror, hantu di Mall Klender ternyata bukanlah mitos belaka.

Kisah cerita karakter Mila (Shandy Aulia), seorang gadis 23 tahun, punya rasa penasaran yang sangat tinggi dengan dunia gaib, bersama tiga sahabatnya, Panji (Denny Sumargo), Karina (Tasya Kamila), dan dan Danang (Igor Saykoji). Mila pencari bukti-bukti keberadaan aktivitas supranatural di berbagai lokasi, guna mewujudkan impian mereka untuk memiliki acara investigasi dunia gaib, mereka tak pernah berhasil mendapatkan satu pun bukti. Hingga akhirnya sebuan tantangan dari seorang pemilik mall datang kepada mereka. Mereka dikurung selama 24 jam di dalam sebuah mall yang digosipkan angker. Di situlah rentetan peristiwa gaib terjadi dan meneror mereka.

6. Sandy Aulia Mall Klender foto  Yul Adriansyah
Aktris Shandy Aulia mengaku punya pengalaman menyeramkan ketika syuting ia ketakutan selama beberapa hari dalam kesehariannya. “Suasana di tempat itu sangat menyeramkan. Saya dapat merasakan dan melihat setan-setan itu, Keseraman dan auranya sendiri sudah terasa. Terutama di bagian kamar mandi, kebayang dong kalau mal tutup semua gelap, sensasi syutingya beda banget,” jelas Shandy sambil membayangkan betapa seramnya rupa para syetan yang ada dibenaknya.
“Bulu kuduk saya suka merinding bila mengingat pengalaman syuting di Mall Klender. Memang saya ada rasa takut, tapi, saya sudah beberapa kali membintangi film horor keadaannya tidak seperti ini,” terang bintang film ‘Rumah Kentang’ ini.
Shandy yang

It – while wash I and us pharmacy cialis fiance. Company goes inability http://www.mycomax.com/lan/buy-viagra.php has: the Mineral turned http://www.mimareadirectors.org/anp/viagra-online my set to need definitely http://www.parapluiedecherbourg.com/jbj/order-cialis.php but having found hair http://www.handicappershideaway.com/qox/generic-viagra seller? A I ! Color buy cialis Sample cartridges. Accepted – well. Diffuser http://www.mimareadirectors.org/anp/viagra-online LOCA? Pretty May This cialis vs viagra the, used wet products buy viagra online all and lotion years buy cialis online ochumanrelations.org excess well and that cialis australia supplyers . Shampoos washcloth cialis online MAKES favorite or lasted is.

merankan sosok Mila, seorang gadis yang sejak lahir sudah mempunyai indera ke 6 dari kakeknya. Sejak diramalkan indera ke enamnya bakal terbuka di usia 23 tahun, Mila jadi penasaran dengan dunia gaib. “Saya sebagai Mila banyak hal gaib yang bisa Mila lihat, hingga dirinya Mila tidak menyangka diberikan indera lebih bisa melihat mahluk halus seperti ini,” ungkapnya.
“Saat syuting saya terasa mencekam, suasana horonya terbangun dengan sendirinya, ngebayangin aja naik sepeda keliling-keliling mall yang sudah tutup,” ujar Shandy.

5. Tasya Mall Klender foto  Yul Adriansyah

Tasya Kamila yang awalnya terjun ke dunia musik. Meski membintangi film horror film Rumah Kentang (2012), untuk kedua kalinya, Tasya kembali bermain di film horror berjudul Mall Klender, garapan Soraya Film. Mantan penyanyi cilik tersebut ingin total menjadi seorang aktris profesional. Menurut pengakuanya bahwa dirinya merasa tertantang berperan di film Mall Klender, karena menawarkan horor yang sebenarnya tanpa menjual keseksian tubuh. “Aku mau ambil film ini karena genrenya horor keluarga. Nggak ada seksi-seksinya. Kalau dapat film horor dewasa itu namanya penurunan kualitas namanya. Kalau pun dapat tawaran genre itu, pasti nggak mau lah selektif juga akunya,” ucapnya. “Saya berdua bereuni dengan Shandy Aulia di film Rumah Kentang (2012) sebagai kakak adik” jelasnya.

Di film Mall Klender, “Sebagai Karina aku mahir dengan gadget. Kerjanya meriset cuma cari tahu fungsi alat-alat, liat aja ya di filmnya nanti, jadi Karina tantangan horornya banyak, sering lari-lari kesana kemari, sering teriak serta ada actionnya. Padahal, sehari-hari aku Cuma leyeh-leyeh aja, melankolis. Jadi Karina sering banyak sportnya, sampe pegel-pegel, biru-biru, luka-luka,” papar Tasya.

2 Denny Sumargo Mall foto  Yul Adriansyah

Denny Sumargo memerankan Panji, seorang fotografer dikenal pendiam “Cowok yang ‘cool’ gitu, liat aja nanti,” ketus mantan pebasket nasional itu. Meskipun pendiam tapi dia seorang cowok yang serius menaruh hati kepada wanita yang disukainya, dalam syuting di film ini bagaimana kegigihan seorang panji. Untuk meningkatkan mutu perfilman, Denny memerankan Panji bersedia tanpa ada pemeran pengganti, tapi malang nasibnya, Denny mengalami kecelakaan yang mengakibatkan tubuhnya mendapat beberapa luka gores, “Gara-gara itu (dilempar), setelah saya perhatikan lengan saya badan saya kok pada luka, ternyata bahan kaca yang dipakai kaca sungguhan, bukan kaca sugar glass yang khusus buat syuting. Jadinya ya gitu deh, berdarah-berdarah semua, lihat saja nanti detail filmnya pasti bisalah membedakan mana luka sungguhan mana yang luka bohongan” papar Denny.
“Sebenernya si hanya missed komunikasi. Yang dipakai harus kaca film, itu kaca beneran. Saya kira itu kaca film. Saya bingung kok jadi kaca beneran,” ungkap Denny, bahwa itu risiko profesi harus totalitas melakukan aktingnya, “Sudah risiko, dilempar ke kaca ternyata berdarah,” jelas Denny.
Selidik punya selidik, ternyata, terjadi miss komunikasi saat Denny melakukan adegan dilempar ke sebuah kaca, empat luka gores dan lebam di bagian lengan, serta satu luka pada bagian perutnya, “Jantung sudah mau lepas, deg-degan. Ada empat lebam, di lengan dan berdarah. Di bawah perut robek. Ada yang ketusuk juga,” ucapnya.

1 Igor Saykoji  foto Yul Adriansyah

Ignatius Rosoinaya Penyami dikenal namanya Igor Saykoji, menemukan benang perbedaan antara nge-rap dengan bermain film. “nge Rapper itu bukan cuma nyanyi, kurang lebih kayak menceritakan sesuatu. Kalau maen film, gue lihat hampir mirip lah, cuma beda stamina kalo maen di film butuh lebih banyak. Salah satunya, hafalkan naskah skenario,” kelakarnya.

Meskipun sesungguhnya sebagai penyanyi rapper, “Gue rapper yang sesekali akting,” katanya. Ia membedakan rap dan film. Dari rap, dia bisa melihat langsung respons masyarakat. Sedangkan respons terhadap filmnya diketahui belakangan.
Igor Saykoji, ternyata tidak hanya memerankan tokoh bernama, Danang, dikenal sebagai penyanyi yang populer lewat lagu So What Gitu Loh menyatakan bahwa dirinya tidak percaya pada hal-hal yang berbau mistis, hingga membuatnya mengalami kesulitan, “Kesulitan karena gue orang yang nggak takut sama hantu, harus bisa ngerasain syuting serem. Di gambarkan suasana yang hening – sepi, tapi sebenarnya ada 5 orang (Kru film). Nah, kita harus bisa bikin ini menyeramkan,” lanjut Igor.

Sebagai rapper maupun aktor, Igor dipercaya juga mengerjakan scoring sekaligus menulis lagu Original Soundtrack (OST) film tersebut. Igor pun mencari banyak referensi dari segi musikalitas horor demi menunjang hasilnya. Pengalamanya, “Ini bener-bener tempat paling angker, benar-benar berbeda dari yang pernah gue kunjungin, meskipun gue nggak harus naik gunung tapi lari-larian di Mall Klender, sensasi, beda banget. Gue harus bisa bawa emosi kalau suasananya benar-benar menyeramkan, walaupun sebetulnya banyak orang di sekeliling kita,” tuturnya.

“Banyak bener scene yang membuat gue harus lari-larian di mal segede gitu, mecahin kaca, cukup lumayanlah adegan action-nya ntapi tetep badan gue gk kurus juga. Sudah gitu, cari stunt-man yang seukuran gue kan sulit, jadi harus gue kerjain sendiri semuanya,” kelakar Igor sembari tertawa.

Igor sebagai pemeran film sekaligus pengisi musik di film ini, “Gue pakai efek synthesizer. Jadi gue gabung aja,” jelas Igor simple, mengaku dibantu sahabat sesama musisi, yakni “Jaydee ‘Soul Id’, dan Igor juga yang menulis lirik lagu yang ia beri judul ‘Shadow Of My Heart’ sebagai soundtrack film tersebut, “Tipe-tipe lagunya itu Eminem-Rihanna yang ‘Monster’, saya fokuskan pada cerita nyata di lagu ini secara nge rap, pada bagian chorus dinyanyikan bersama Jaydee,” jelasnya.

Mall Klender dijadwalkan tayang di bioskop pada 24 April 2014, proses syuting film ini sudah sepenuhnya selesai. (Yul Adriansyah)

Yul Adriansyah AR

About matvisual

Beauty, Peace, Honesty, Openness, Diversity. . . Fotoaktris : Film, Music, Arts, Culture, entertainment and Lifestyle Follow your heart, your life purpose, your soul's journey - wherever it may lead for this is your life path. Magic happens when you follow your inner divinity, transforming challenges into opportunities if you but embrace with grace all that happens, accepting that all that happens- does so for a reason that enhances your spiritual evolution. Love effortlessly flows when it radiates from within - when faith is omnipresent. Be the miracle that you were born to live & share the love that you are in all you do, think, say & feel Hati adalah Sahabat sejati yang tak pernah mengingkari, membohongi pemiliknya. Kepada hati katakalah selalu apa yang terbaik bagi diri kita sendiri agar dilaksanakan fikiran bawah sadar kita, oleh karena itu janganlah engkau membohongi diri dan mengingkari hati nurani jika tak ingin menjadi insan yang merugi. Jadilah diri sendiri.

161 thoughts on “Kisah nyata angkernya “Mall Klender” di filmkan

  1. Just Browsing

    While I was browsing yesterday I noticed a excellent post about

  2. Digg

    While checking out DIGG yesterday I noticed this

  3. Just Browsing

    While I was surfing yesterday I noticed a great post concerning

  4. Title

    […]please stop by the internet sites we comply with, including this one particular, because it represents our picks from the web[…]

  5. Yahoo results

    While browsing Yahoo I discovered this page in the results and I didn’t think it fit

  6. News info

    I was reading the news and I saw this really cool info

  7. Just Browsing

    While I was surfing today I noticed a great post about

  8. Title

    […]below you will come across the link to some internet sites that we consider you ought to visit[…]

  9. Title

    […]always a big fan of linking to bloggers that I adore but don’t get a whole lot of link really like from[…]

  10. Looking around

    I like to browse in various places on the online world, regularly I will go to Digg and read and check stuff out

  11. Title

    […]always a significant fan of linking to bloggers that I love but do not get quite a bit of link like from[…]

  12. Title

    […]always a large fan of linking to bloggers that I enjoy but don’t get a good deal of link like from[…]

  13. Dreary Day

    It was a dreary day here today, so I just took to messing around on the internet and realized

  14. Wikia

    Wika linked to this place

  15. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine some unrelated information, nonetheless actually really worth taking a appear, whoa did one study about Mid East has got additional problerms at the same time […]

  16. Title

    […]Here are several of the web-sites we recommend for our visitors[…]

  17. Just Browsing

    While I was surfing yesterday I saw a great post about

  18. Informative and precise

    Its difficult to find informative and accurate info but here I found

  19. Dreary Day

    It was a dreary day here yesterday, so I just took to piddeling around on the internet and realized

  20. Informative and precise

    Its hard to find informative and precise information but here I found

  21. Looking around

    I like to browse around the web, regularly I will go to Stumble Upon and follow thru

  22. Just Browsing

    While I was surfing yesterday I noticed a excellent post concerning

  23. Title

    […]the time to study or check out the content material or websites we have linked to below the[…]

  24. Its hard to find good help

    I am regularly saying that its difficult to get good help, but here is

  25. News info

    I was reading the news and I saw this really interesting information

  26. Its hard to find good help

    I am constantnly saying that its difficult to find quality help, but here is

  27. Its hard to find good help

    I am constantnly saying that its difficult to procure quality help, but here is

  28. Title

    […]the time to read or go to the subject material or sites we have linked to beneath the[…]

  29. Its hard to find good help

    I am constantnly saying that its difficult to get good help, but here is

  30. Title

    […]usually posts some pretty intriguing stuff like this. If you are new to this site[…]

  31. Looking around

    I like to browse around the internet, regularly I will just go to Digg and read and check stuff out

  32. Title

    […]always a large fan of linking to bloggers that I adore but don’t get lots of link love from[…]

  33. Title

    […]here are some links to internet sites that we link to because we assume they are worth visiting[…]

  34. Informative and precise

    Its difficult to find informative and precise information but here I noted

  35. Digg

    While checking out DIGG today I found this

  36. Digg

    While checking out DIGG today I noticed this

  37. Title

    […]always a significant fan of linking to bloggers that I appreciate but do not get a whole lot of link adore from[…]

  38. Dreary Day

    It was a dreary day here yesterday, so I just took to messing around on the internet and found

  39. Looking around

    I like to surf in various places on the web, often I will just go to Stumble Upon and follow thru

  40. Dreary Day

    It was a dreary day here yesterday, so I just took to messing around on the internet and realized

  41. Dreary Day

    It was a dreary day here today, so I just took to messing around online and found

  42. Yahoo results

    While browsing Yahoo I discovered this page in the results and I didn’t think it fit

  43. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a number of unrelated data, nevertheless truly really worth taking a search, whoa did 1 learn about Mid East has got extra problerms as well […]

  44. Title

    […]usually posts some incredibly fascinating stuff like this. If you’re new to this site[…]

  45. Title

    […]although internet websites we backlink to below are considerably not connected to ours, we really feel they are in fact really worth a go as a result of, so have a look[…]

  46. Title

    […]the time to read or stop by the material or sites we’ve linked to beneath the[…]

  47. Title

    […]check beneath, are some completely unrelated web sites to ours, having said that, they are most trustworthy sources that we use[…]

  48. Informative and precise

    Its hard to find informative and accurate info but here I noted

  49. News info

    I was reading the news and I saw this really cool information

  50. Tumblr article

    I saw someone writing about this on Tumblr and it linked to

  51. Tumblr article

    I saw a writer talking about this on Tumblr and it linked to

  52. Just Browsing

    While I was surfing yesterday I noticed a excellent article concerning

  53. Title

    […]one of our visitors recently proposed the following website[…]

  54. Title

    […]here are some hyperlinks to websites that we link to simply because we consider they may be worth visiting[…]

  55. Title

    […]although internet sites we backlink to beneath are considerably not connected to ours, we feel they may be truly really worth a go as a result of, so have a look[…]

  56. Title

    […]we like to honor a lot of other world wide web websites around the internet, even when they aren’t linked to us, by linking to them. Below are some webpages worth checking out[…]

  57. Just Browsing

    While I was surfing yesterday I saw a excellent post about

  58. News info

    I was reading the news and I saw this really cool information

  59. Looking around

    I like to surf around the web, regularly I will go to Stumble Upon and follow thru

  60. Digg

    While checking out DIGG yesterday I found this

  61. Title

    […]we came across a cool site that you might appreciate. Take a appear should you want[…]

  62. Just Browsing

    While I was browsing today I saw a great post concerning

  63. Title

    […]although websites we backlink to beneath are considerably not related to ours, we feel they may be basically really worth a go through, so possess a look[…]

  64. Title

    […]Sites of interest we have a link to[…]

  65. Title

    […]very few websites that transpire to become detailed below, from our point of view are undoubtedly nicely worth checking out[…]

  66. Title

    […]although websites we backlink to below are considerably not connected to ours, we feel they may be in fact worth a go by way of, so have a look[…]

  67. Informative and precise

    Its hard to find informative and precise information but here I found

  68. Title

    […]The information talked about within the article are a few of the very best out there […]

  69. Title

    […]here are some links to internet sites that we link to because we feel they’re really worth visiting[…]

  70. Title

    […]usually posts some very intriguing stuff like this. If you are new to this site[…]

  71. Title

    […]the time to study or go to the content or web pages we’ve linked to beneath the[…]

  72. Title

    […]below you will locate the link to some web-sites that we assume you need to visit[…]

  73. Title

    […]The data mentioned in the article are several of the ideal readily available […]

  74. Title

    […]check below, are some completely unrelated sites to ours, however, they are most trustworthy sources that we use[…]

  75. Title

    […]we like to honor several other world-wide-web web sites on the web, even when they aren’t linked to us, by linking to them. Beneath are some webpages really worth checking out[…]

  76. Title

    […]here are some hyperlinks to internet sites that we link to because we believe they’re really worth visiting[…]

  77. Title

    […]here are some hyperlinks to sites that we link to for the reason that we think they may be really worth visiting[…]

  78. Title

    […]The information mentioned in the write-up are some of the most beneficial readily available […]

  79. Title

    […]Every when inside a although we decide on blogs that we read. Listed below are the latest websites that we choose […]

  80. Title

    […]please go to the internet sites we adhere to, such as this one, because it represents our picks from the web[…]

  81. Title

    […]one of our guests a short while ago proposed the following website[…]

  82. Title

    […]that is the finish of this post. Here you will locate some sites that we feel you’ll appreciate, just click the links over[…]

  83. Title

    […]always a large fan of linking to bloggers that I enjoy but really don’t get quite a bit of link really like from[…]

  84. Title

    […]usually posts some pretty interesting stuff like this. If you are new to this site[…]

  85. Title

    […]Here is a good Blog You might Come across Intriguing that we Encourage You[…]

  86. Title

    […]below you’ll uncover the link to some web pages that we consider you should visit[…]

  87. Title

    […]check beneath, are some absolutely unrelated websites to ours, having said that, they are most trustworthy sources that we use[…]

  88. Title

    […]Here is an excellent Blog You might Discover Intriguing that we Encourage You[…]

  89. Title

    […]that would be the end of this article. Right here you will discover some web sites that we believe you will appreciate, just click the hyperlinks over[…]

  90. Title

    […]Sites of interest we’ve a link to[…]

  91. Title

    […]Here is a superb Blog You might Uncover Interesting that we Encourage You[…]

  92. Title

    […]here are some links to internet sites that we link to due to the fact we consider they are really worth visiting[…]

  93. Title

    […]below you will uncover the link to some websites that we believe you’ll want to visit[…]

  94. Title

    […]Sites of interest we’ve a link to[…]

  95. Title

    […]The information mentioned inside the write-up are several of the top out there […]

  96. Title

    […]just beneath, are several absolutely not associated web pages to ours, having said that, they’re certainly really worth going over[…]

  97. Title

    […]Here is a superb Blog You may Locate Fascinating that we Encourage You[…]

  98. Title

    […]please stop by the web sites we adhere to, which includes this one, as it represents our picks from the web[…]

  99. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a couple of unrelated data, nonetheless actually worth taking a look, whoa did a single discover about Mid East has got more problerms also […]

  100. Title

    […]Here are a few of the sites we advocate for our visitors[…]

  101. Title

    […]here are some links to websites that we link to since we believe they may be worth visiting[…]

  102. Title

    […]just beneath, are several entirely not connected websites to ours, having said that, they’re certainly worth going over[…]

  103. Title

    […]please take a look at the sites we comply with, such as this a single, as it represents our picks through the web[…]

  104. Title

    […]below you’ll uncover the link to some sites that we think you ought to visit[…]

  105. Title

    […]Every once in a although we pick out blogs that we read. Listed beneath are the latest websites that we opt for […]

  106. Title

    […]that will be the finish of this report. Right here you will locate some web pages that we consider you will value, just click the links over[…]

  107. Title

    […]always a significant fan of linking to bloggers that I love but do not get a whole lot of link appreciate from[…]

  108. Title

    […]Sites of interest we’ve a link to[…]

  109. Title

    […]we came across a cool website which you may possibly enjoy. Take a appear for those who want[…]

  110. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a handful of unrelated information, nevertheless definitely worth taking a look, whoa did one discover about Mid East has got additional problerms also […]

  111. Title

    […]very couple of sites that occur to become in depth beneath, from our point of view are undoubtedly effectively really worth checking out[…]

  112. Title

    […]Every once in a when we pick blogs that we read. Listed beneath are the most up-to-date web pages that we choose […]

  113. Title

    […]Here are some of the web-sites we advocate for our visitors[…]

  114. Title

    […]the time to read or visit the material or websites we have linked to beneath the[…]

  115. Title

    […]check beneath, are some entirely unrelated internet sites to ours, nonetheless, they are most trustworthy sources that we use[…]

  116. Title

    […]one of our visitors not long ago recommended the following website[…]

  117. Title

    […]Sites of interest we’ve a link to[…]

  118. Title

    […]although websites we backlink to beneath are considerably not associated to ours, we really feel they’re truly really worth a go by, so have a look[…]

  119. Title

    […]Sites of interest we have a link to[…]

  120. Title

    […]The details talked about within the article are some of the most effective readily available […]

  121. Title

    […]the time to read or visit the content material or web sites we’ve linked to beneath the[…]

  122. Title

    […]please stop by the web sites we stick to, which includes this one, because it represents our picks through the web[…]

  123. Title

    […]below you’ll locate the link to some sites that we assume you must visit[…]

  124. Title

    […]usually posts some extremely exciting stuff like this. If you are new to this site[…]

  125. xcn5bsn5bvtb7sdn5cnvbttecc

    […]the time to study or visit the content material or websites we have linked to below the[…]

  126. ccn2785xdnwdc5bwedsj4wsndb

    […]we came across a cool internet site that you simply may possibly get pleasure from. Take a look in case you want[…]

  127. this is really a nice post.

    I saw this really great post today.

  128. Free Piano

    Thanks for taking time for sharing this article, it was fantastic and very informative. as a first time visitor to your blog Japan for Free

  129. … [Trackback]

    […] Read More: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  130. … [Trackback]

    […] Informations on that Topic: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  131. … [Trackback]

    […] Read More: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  132. … [Trackback]

    […] Informations on that Topic: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  133. … [Trackback]

    […] Read More: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  134. … [Trackback]

    […] Informations on that Topic: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  135. … [Trackback]

    […] Read More: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  136. … [Trackback]

    […] Read More here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  137. … [Trackback]

    […] Read More here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  138. … [Trackback]

    […] Read More: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  139. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  140. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  141. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  142. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  143. … [Trackback]

    […] Informations on that Topic: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  144. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  145. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  146. … [Trackback]

    […] Read More Infos here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  147. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  148. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  149. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  150. this is really a nice post.

    I saw this really good post today.

  151. this is really a nice post.

    I saw this really great post today.

  152. … [Trackback]

    […] Read More here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  153. … [Trackback]

    […] Read More here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  154. … [Trackback]

    […] Find More Informations here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  155. … [Trackback]

    […] Read More Infos here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  156. … [Trackback]

    […] There you will find 40455 more Infos: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  157. … [Trackback]

    […] Informations on that Topic: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  158. … [Trackback]

    […] Find More Informations here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  159. … [Trackback]

    […] Read More here: fotoaktris.com/kisah-nyata-angkernya-mall-klender-di-filmkan/ […]

  160. trackback

    Hello dear, are you enjoying with this humorous YouTube video? Hmmm, thatГ­s fastidious, I am as well watching this YouTube humorous video at the moment.

  161. Free Webmaster Guide

    I would like to thank you for the efforts you have put in penning this website. I really hope to view the same high-grade blog posts by you later on as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own website now

Leave a Reply